Alan Stivell - Suite Sudamoricaine


Een van de muzieksoorten waar ik van oudsher regelmatig naar luister is folk en dan vooral de naar folkrock neigende varianten. Één van de voorbeelden hiervan is de Breton Alan Stivell, die in z'n nummers het Engels en Frans afwisselt met het Bretons en Gaelic.

In Bretagne is hij heel bekend. Ik heb beelden gezien van festivals aldaar waar tienduizenden mensen z'n nummers luidkeels meezingen. Maar daarbuiten is hij eigenlijk alleen bekend in folk(rock) kringen. Hij speelt verschillende instrumenten, waaronder de Keltische harp. Op dit nummer speelt hij fluit, maar de harp zie je prominent voor op het podium staan. Hij zou er zó op kunnen beginnen.

Dit nummer gaat over Armorica. En mensen die wel eens Asterix hebben gelezen zouden kunnen weten dat dat een historische benaming voor Bretagne is. 

Ik heb de tekst er ook even bij opgezocht. Die is in het Bretons en ik ging er maar vanuit dat dat ook daadwerkelijk over Bretagne gaat. Maar in het artikel dat ik op Wikipedia las stond de Engelse vertaling erbij en wat daar beschreven wordt kan óveral ter wereld waar jongens en meisjes het leuk met elkaar hebben én er vossen rond lopen gebeuren. Verder zoek je het zelf maar op als je nieuwsgierig geworden bent.

Het nummer is trouwens een oud Bretons volkslied, en bovendien het enige nummer in traditioneel Bretrons wat ooit in de hitparade gestaan heeft (wat, als het niét in het Bretons was geweest, vast niet gebeurd zou zijn). Dat is trouwens kennis die ík niet paraat had maar óók van Wikipedia, wat overigens geen enkele garantie is dat het ook klopt. Maar goed, Ik vind dat soort weetjes gewoon leuk.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Herinneringen aan Fanfare St. Nicasius

Heb je plezier in het leven?

Laat dat kabinet met de PVV er nu maar snel komen