Styx - Pieces of Eight (1978)

Het was tijdens mijn Zaterdag- of vakantiewerk in het St. Annaziekenhuis dat iemand mij vroeg welk nummer uit de Top 40 ik nou eigenlijk mooi vond.
Dat was nog moeilijk want er stond maar héél weinig in die Top40 waar ik nog enigszins voor warm liep. Ik noemde het nummer "Sing for the Day" van Styx. Niet dat ik dat nou zo héél geweldig vond maar in de doffe ellende die er in die Top 40 stond (tegenwoordig denk ik daar wat genuanceerder over) vond ik het een van de spaarzame lichtpuntjes.

1978 was ook in de tijd dat ik elke week wel een keer in platenzaken rond liep te struinen. Dus dacht ik op een gegeven moment: "ik zal eens luisteren wat dat bandje genaamd "Styx" allemaal nog meer te bieden heeft". Dus luisterde ik in een platenzaak "Pieces of Eight", het album waarop ook "Sing for the Day" staat. Wat een goeie beslissing was dat zeg! Bij de eerste tonen van "The Great White Hope" was het al duidelijk dat die single niet echt representatief was voor het geluid van Styx. Het album staat vol met een geweldige mix van pop, rock en symfo. Ik wist eigenlijk meteen tijdens de eerste tonen al dat dat album mee naar Heeze zou gaan. Aldus geschiedde.

Ik heb dat album grijs gedraaid. Later kocht of leende ik ook nog eerdere platen van Styx maar "Pieces of Eight" is altijd mijn favoriet gebleven. Helaas was hierna de pret voor een groot gedeelte over want niks wat hierna uitkwam kon tippen aan "Pieces of Eight" en z'n voorgangers "Crystal Ball" (1976) en "The Grand Illusion" (1977). Ik noem dat het "Styx supertrio". Ook niks wat vóór dat supertrio kwam kon er trouwens aan tippen. Nou ja "Equinox", het album uit 1975 dat voor "Crystal Ball" kwam, komt al aardig in de buurt.

Reacties

Populaire posts van deze blog

10 jaar in de verlenging

Eerste werkdag, tegenwoordig en vroeger

Herinneringen aan Fanfare St. Nicasius