Rush - Natural Science (1980)

Jaren geleden - zeg maar ongeveer tussen mijn 15e en 25e - las ik veel science fiction en fantasy. En daarmee sloeg mijn fantasie wel eens op hol. Zo fantaseerde ik bijvoorbeeld regelmatig dat er complete microscopische werelden verscholen zaten in kleine dingen dingen, bijvoorbeeld moleculen en atomen.

Toen kwam in 1980 Rush met het album "Permanent Waves" met daarop het nummer "Natural Science". En kijk eens naar de eerste zinnen van de tekst van dat nummer:

When the ebbing tide retreats along the rocky shoreline

It leaves a trail of tide pools in a short-lived galaxy

Each microcosmic planet, a complete society

A simple kind of mirror to reflect upon our own

All the busy little creatures chasing out their destinies

Living in their pools, they soon forget about the sea

Ik was helemaal niet zo bezig met songteksten (nog steeds niet trouwens) maar deze viel me op. Ik dacht: "Wauw! Neil Peart heeft dezelfde fantasie als ik! " (nou vooruit...ongeveer dan)

Wat dit album betreft: Ik had er heel erg op gewacht want "Hemispheres" was in 1978 als een bom ingeslagen. Maar destijds viel het me tegen. Want ondanks dat er ook nummers als "Natural Science" en "Jacob's Ladder" op stonden was Rush duidelijk van de lange epische nummers van soms wel een hele plaatkant aan het overschakelen naar kortere nummers. Destijds was ik daar niet blij mee. Inmiddels denk ik daar héél anders over en is het een van mijn favoriete Rush albums, meer nog dan het door de meeste fans (ook door mij hoor!) omarmde "Moving Pictures" uit 1981.

Maar goed, daar gaat het nu niet om, maar deze herinnering kwam spontaan naar boven toen "Natural Science" hier voorbij kwam. In dit Youtube clipje kun je trouwens de hele tekst volgen mocht het je interesseren.

Reacties

Populaire posts van deze blog

10 jaar in de verlenging

Eerste werkdag, tegenwoordig en vroeger

Herinneringen aan Fanfare St. Nicasius