Mijn kennismaking met Iron Maiden (1980)

Rond 1980 was er de opkomst van de Heavy Metal. Vooral in Engeland met de "New Wave of British Heavy Metal", maar ook in Amerika werd op dat gebied aan de weg getimmerd.

Voor ons was het een opwindende tijd. Wij gingen elke 3 weken LP's lenen bij "Keereweerom" van Sjef Wiersma in Oostelbeers. Sjef was voor álle muziek die z'n klanten graag zouden horen in. Dus ook voor Hardrock en Heavy Metal. Als je binnen kwam liep je gelijk middenin de ruimte (Brabants: "midden in d'n herd") tegen een bak met hardrock en metal aan. Volgens mij zat daar altijd het nieuwste van het nieuwste in. En als er eens een keer iets niét inzat en we vroegen Sjef erom dan zat het er drie weken later wel in. Wij begonnen dus altijd die bak van voor naar achter door te werken. En dan leenden/huurden we ieder 5 of 6 LP's die we ergens halverwege die drie weken met elkaar ruilden.

In die tijd kwamen er regelmatig verzamel LP's met nieuwe bands uit. De bekendste op metal gebied was "Metal Massacre". Ik denk dat ik die allemaal wel een keer thuis heb gehad. Iets minder bekend was "Metal for Muthas" (tot op de dag van vandaag vraag ik me trouwens af wat "Muthas" in 's hemelsnaam te betekenen heeft). Die ging dus ook mee naar Heeze en Someren.

Wat mij meteen opviel was dat er één band op stond met maar liefst twéé nummers. Dat was Iron Maiden. En ik dacht: "dat moet dan wel een heel bijzondere band zijn".

En óf dat een bijzondere band was! Iron Maiden stak er met kop en schouders bovenuit. Waar de overige bands een soort metal speelden die - hoe goed ook - niet meer was dan hardrock zoals het al jaren gespeeld werd maar dan heavier, klonk Iron Maiden echt hélemaal anders dan we gewend waren. Vanaf het begin vond ik ze volkomen uniek en ik viel er als een blok voor.

Afijn, inmiddels zijn we 43 jaar verder en weten we hoe het met Iron Maiden verder gelopen is. Ze werden groot, groter, grootst en bestaan nog steeds, als één van de weinige op de betreffende verzamel LP. Oké, "Angelwitch" en "Praying Mantis" doen ook nog (of weer?) van zich spreken maar dan toch enigszins in de marge.

Saillant detail: Bruce Dickinson, sinds het derde album "Number of the Beast" uit 1983  zanger van de band, staat er ook op met z'n toenmalige band Samson


Reacties

Populaire posts van deze blog

10 jaar in de verlenging

Eerste werkdag, tegenwoordig en vroeger

Herinneringen aan Fanfare St. Nicasius