Rush - Hemispheres; 29 Oktober 1978

 

Veel muziekliefhebbers hebben wel zo'n album: zo'n album waar je van ondersteboven was en dat je hele leven bij je blijft en het begin markeert van een levenslange liefde voor een bepaalde band.
Voor mij is dat "Hemispheres" van Rush. Vandaag 45 jaar geleden kwam het uit.

Ik weet het nog goed. Ik luisterde op een Woensdagmiddag van 14:00u tot 15:00u naar een programma van Theo Stokkink waarin hij een uur lang één bepaalde band of artiest centraal stelde. Voor de iets jongeren onder ons die reageren van: "Wat? midden op de dag een uur lang één artiest?!" Jazeker! Dit, en bijvoorbeeld een uur lang hardrock tussen 17:00u en 18:00u, dat gebeurde toen nog gewoon. Dat vonden wij normaal. Toen werd de dienst nog uitgemaakt door muziekliefhebbers. Later namen de zenderbazen en de commercie het over. Maar goed, ik dwaal af...

Op zo'n Woensdag stond een Canadese band genaamd "Rush" centraal. Die hadden net een nieuw album uit. Ik had nog nooit over ze gehoord. Nou ja, misschien had ik er wel eens over gelezen in de "Oor". Hoe dan ook, het sprak me wel aan en later, op 21 December schafte ik het album aan, maar daarover later (in December?) meer.

Ik kon toen niet weten dat de band zou uitgroeien tot mijn favoriete band, die tot en met 2015 in ongewijzigde samenstelling platen uit zou brengen en concerten zou geven.

Reacties

Populaire posts van deze blog

10 jaar in de verlenging

Eerste werkdag, tegenwoordig en vroeger

Herinneringen aan Fanfare St. Nicasius