Herb Alpert - oefenmuziek

  

Herb Alpert had in de jaren '60 een aantal bescheiden hits, o.a. met z'n Tijuana Brass. Deze werden ook in de jaren '70 nog regelmatig gedraaid. Ik vond dat heel lekkere muziek. Dat vind ik trouwens nog steeds.

Toen ik in de jaren '70 een stereo installatie gekocht had kwam er ook een dubbele verzamel LP van Herb Alpert and the Tiujana Brass.

Niet alleen vond ik het heel leuke muziek, het was voor mij ook ideale muziek om te oefenen in "op het gehoor uit het hoofd meespelen", want omdat de trompet hier het hoofdinstrument was stonden die nummers in een stemming die het voor blaasinstrumenten makkelijker maakt om mee te spelen. De meeste blaasinstrumenten staan in Bes of Es en dan is het soms ingewikkeld om nummers mee te spelen die gebaseerd zijn op piano of gitaar. Bovendien speelde hij op die nummers niet zo héél hoog. 

Maar goed, ik was altijd vrij goed in "uit het hoofd op het gehoor spelen". Dat is niet uit de lucht komen vallen. Ik heb het veel getraind, o.a. met die nummers van Herb Alpert.

Trouwens, de naam van de platenmaatschappij "A&M" slaat op "Alpert & Moss". Hij was dus naast muzikant ook nog platenbaas. En dat heeft ertoe geleid dat hij na z'n "Tiujana Brass jaren" kon putten uit een groot arsenaal aan klasse muzikanten waaronder leden van Toto. Onze Guus had (of heeft) daar een LP van, die ik regelmatig gedraaid heb.

Maar goed, het nummer uit het filmpje was één van m'n favoriete meespeelnummers en ik vind het ook nog steeds heel prettig om naar te luisteren.



Reacties

Populaire posts van deze blog

10 jaar in de verlenging

Eerste werkdag, tegenwoordig en vroeger

Herinneringen aan Fanfare St. Nicasius