Nummer 3 van mijn muzikale meevallers uit 2023: The Simple Minds met "Direction of the Heart".


Begin jaren '80 waren de toen opkomende bands U2 en Simple Minds ongeveer even groot. U2 werd later héél groot en The Simple Minds...eh...niet.

Ik vond destijds The Simple Minds al een betere band met hun naar symfonische rock neigende New Wave geluid maar dat is volgens mij ook een van de redenen dat The Simple Minds het destijds niet verder hebben geschopt want in die door Punk, New Wave en Metal gedomineerde tijd was "symfonische rock" zo ongeveer een scheldwoord. Daar dacht ik toen al héél anders over maar dat doet niet terzake.

Feit is dat ik beide bands jaren niet meer gevolgd heb. U2 niet omdat ik een ontzettende schijthekel aan dat clubje begon te krijgen en The Simple Minds niet omdat ze voor mij naar de achtergrond verdwenen.

Waarom ik een paar maanden geleden ineens behoefte kreeg om te kijken of The Simple Minds nog actief waren weet ik niet maar het was zo en dat trof want ze hadden net een nieuw album uit. Wat ik ervan op internet kon vinden sprak me heel erg aan. Tja, héél origineel klinkt het allemaal niet maar daar zoek ik al járen niet meer naar, voor zover ik dat al ooit deed. En een nieuw publiek zullen ze er ook niet mee aanboren. Kortom, heel veel potten zullen ze niet meer breken. Maar ik vind het in ieder geval een prachtig album. En het derde van mijn "muzikale meevallers uit 2023".

Reacties

Populaire posts van deze blog

10 jaar in de verlenging

Eerste werkdag, tegenwoordig en vroeger

Herinneringen aan Fanfare St. Nicasius