Gerard's "Leo Blokhuis momentje": Scarborough Fair

Ik wist al wel dat "Scarborough Fair" geen origineel Simon & Garfunkel nummer was. Daar hoef je echt geen kenner voor te zijn want meestal staat het erbij, dat het een 'Traditional' is. Maar toen ging ik eens zoeken naar een uitvoering die dichter bij die 'Traditional' zou zitten. Maar toen kwam ik deze tegen: Op z'n Gregoriaans. Nou mag het volgens mij eigenlijk geen Gregoriaans heten want Gregoriaanse muziek is eenstemmig, zonder begeleiding. Maar goed, het is - op de piano begeleiding na - eenstemmig en er zijn zelfs mensen die meerstemmige muziek Gregoriaans noemen, dus ik reken deze goed.

Maar goed, ik was op zoek naar een versie die 'traditioneler' zou zijn. Die staan er zat, bijvoorbeeld deze:


Zelf heb ik hele goeie herinneringen aan de instrumentale versie van Harry Sacksioni, waaraan Jos en ik zich nogal eens te buiten gingen en waar we een heel eind mee kwamen (vonden we zelf dan vooral...nou eigenlijk alléén wij)

Even over de achtergrond (Die je trouwens zelf ook op internet kan vinden): Een "fair" was een soort braderie/jaarmarkt (zie bijvoorbeeld de "Fancy Fair" van vroeger). Dit lied gaat een "Fair" voor landbouwers en ambachtslieden te Scarborough, die al vanaf midden 13e eeuw zou dateren. Waarschijnlijk werden daar ook kruiden verhandeld: "Parsley, sage, rosemary, and thyme", oftewel Peterselie, Salie, Rozemarijn en Tijm.



Reacties

Populaire posts van deze blog

10 jaar in de verlenging

Eerste werkdag, tegenwoordig en vroeger

Herinneringen aan Fanfare St. Nicasius