Jesus Christ Superstar - de film uit 1973


Net was er een item op het journaal over wéér een versie van "Jesus Christ Superstar".

"Wéér een?"

Ja, wéér een. Een musical geregiseerd door Ivo van Hove deze keer. Het zal vast en zeker heel mooi zijn maar ik denk toch vooral terug aan de film uit 1973.

Ik kan me vooral nog herinneren dat ik toen de hele film met koppijn heb zitten kijken. Dat kwam zo: 

Ik ben daar toen met Tiny op de fiets vanuit Heeze naartoe geweest.
Meestal fietsten we dan over de Rielse Dijk (tussen Geldrop/Zes Gehuchten en Eindhoven). Tegenwoordig is dat een prachtig breed fietspad met twee stroken, maar destijds was dat een zandpad met aan één kant een smal fietspad ernaast. Je kon er nauwelijks met z'n tweeën naast elkaar fietsen en als je tegenliggers had of iemand wilde voorbij dan moest er iemand aan de kant.

Afijn, wij fietsten over dat pad en een of twee brommers wilden ons inhalen en die vonden dat we niet snel genoeg aan de kant gingen dus één van die gasten sloeg mij tijdens het passeren tegen mijn achterhoofd. Dus ik heb die film met koppijn uit zitten kijken.

Maar ik vond de film prachtig. Raar ook wel. Maar goed, de muziek en het verhaal vond ik geweldig en dat vind ik nog steeds.

Ophef  over de film was er uiteraard ook. De Christelijke kerken vonden het maar niks. Die vonden onder andere dat er téveel aandacht was voor Maria Magdalena.

Maar er was ook ophef uit andere hoek: Er was namelijk één hoofdrol voor een zwart persoon en dat was uitgerekend de rol van de verrader Judas. Ik vond het vergezocht en het zou mij niet als zodanig opgevallen zijn als anderen er niet over waren gaan zeiken.

Maar goed, dat soort gezeik is van alle tijden. Maar dat tijden veranderen is ook van alle tijden want in deze musical - 51 jaar na die film - wordt dé hoofdrol, namelijk die van Jezus vertolkt door een zwart persoon, namelijk Jeangu Macrooy.


Reacties

Populaire posts van deze blog

10 jaar in de verlenging

Eerste werkdag, tegenwoordig en vroeger

Herinneringen aan Fanfare St. Nicasius