Nieuwjaarsdag toen en nu

Vóór 2010 verliep mijn Nieuwjaarsdag in een alcoholroes.

Eerst hing ik tot het ochtendgloren in de kroeg en op Nieuwjaarsdag sliep ik dan mijn roes uit. Tenminste, dat dácht ik, dat mijn roes voorbij was als ik rond of na het Middaguur uit m'n bed kwam. Maar nu weet ik wel beter. Ik was na die paar uur slaap nog net zo dronken als toen ik erin kroop (of viel). 

Meestal deed ik op Nieuwjaarsdag mee met het "Katersessie" genaamde open podium bij Nirwana in Lierop. En daar dronk ik dan weer mijn eerste biertje. En dan was ik meestal meteen weer dronken. Of misschien moet ik zeggen: "nog" dronken.

Die Nieuwjaarsdag eindigde meestal na die Katersessie bij 't Spektakel in Asten. En op 2 Januari was ik meestal vrij. Ik zei altijd dat dat was omdat ik een hekel had aan dat "Beste Wensen gedoe",. Ja, dát ook maar de waarheid was natuurlijk dat ik niet in staat was om te werken.

Afijn, inmiddels zijn we jaren verder.

Tegenwoordig ben ik met "Oud en Nieuw" thuis. Ik kijk wat TV, lees wat en wacht tot het Nieuwjaar is, kijk dan even naar het vuurwerk en duik meestal vrij snel mijn bed in.

En op Nieuwjaardag ben ik, net als anders, vrij vroeg wakker. Meestal , als het weer ernaar is, maak ik een rondje door het dorp en vergaap me aan de rotzooi die anderen achter gelaten heeft. Vandaag viel die rotzooi trouwens reuze mee, vandaar dat ik maar een foto van het pleintje met de molen heb gemaakt.
"met de molen? Goh! dat doe je anders nóóit!" 😉

's Middag komen we meestal met de schoonfamilie bij elkaar.
Kroegen zie ik nauwelijks nog van binnen. Ik ben in 2010 - mijn eerste "nuchtere" Nieuwjaar sinds járen - nog naar Nirwana geweest om mee te doen met die Katersessie. Ik weet nog dat ik me toen afvroeg of ik dat wel zou kúnnen in nuchtere toestand. Nou, dat ging beter dan ooit.

En op Nieuwjaarsdag 2013 ben ik nog in de kroeg geweest omdat het bandje waar ik toen in speelde daar optrad. Maar ik ben er wel achter gekomen dat ik geen enkele behoefte meer heb in al die figuren die je 364 dagen per jaar straal voorbij lopen die je dan ineens het állerbeste toewensen, soms wel meerdere keren per avond. Oh wacht...voorheen deed ik dat zelf waarschijnlijk ook.

En op 2 Januari ben ik gewoon in staat om te gaan werken, wat nog niet wil zeggen dat ik dat dan ook daadwerkelijk ga dóen, maar dat is een ander verhaal.

Maar goed, tegenwoordig heb ik, op mijn manier, een fijne "Oud op Nieuw" en NIeuwjaarsdag en, niet geheel onbelangrijk, ik weet op 2 Januari nog wat ik gedaan heb. Óók mooi!

Ik wens iedereen datgene wat je een ander ook zou wensen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

10 jaar in de verlenging

Eerste werkdag, tegenwoordig en vroeger

Herinneringen aan Fanfare St. Nicasius