R.I.P. John Wetton 12 Juni 1949 - 31 Januari 2017

Vandaag 7 jaar geleden overleed een door mij - en vele anderen - zeer gewaardeerde muzikant. Als ik een overzichtje van bands en artiesten waar hij - naast een solo carrière en sessiewerk - aan meewerkte zou ik voor veel van mijn (Facebook-)vrienden z'n naam niet eens meer hoeven te noemen. 

Ik leerde hem in 1979 kennen toen ik "Danger Money" van UK aanschafte. Toen las ik ook een artikel in de Oor waarin zijn carrière tot toen uit de doeken gedaan werd. Voor mij waren daarbij de enige namen die mij toen bekend in de oren klonken alleen "Uriah Heep" en "Roxy Music". Ook "King Crimson" zei mij toen nog weinig. Ja ik wist van het bestaan van die band af maar daarmee hield het wel op. Heel veel meer weet ik er trouwens nog steeds niet van, maar daar gaat het nu niet om.

Overigens mis ik in het overzicht (dat ik trouwens "gewoon" van Wikipedia geplukt heb) nog mijn favoriete "John Wetton samenwerkingsverband". Dat is namelijk het live album "The Tokyo Tapes" van Steve Hackett uit 1997. Je hoort daar John Wetton op Hackett/Genesis nummers meespelen én zingen en Steve Hackett is niet te beroerd om op een aantal Wetton/King Crimson nummers mee te spelen. Twee grote muzikanten die beiden niet geplaagd worden door een al te groot ego. Een gedenkwaardig album.



Reacties

Populaire posts van deze blog

10 jaar in de verlenging

Eerste werkdag, tegenwoordig en vroeger

Herinneringen aan Fanfare St. Nicasius