Saxon - Pirates of the airwaves (2024)

 


Dit nummer is een ode aan de radiopiraten van jaren '60 en '70. Ik heb zelf weinig naar de radiopiraten geluisterd. Ik was meer een Hilversum 3 luisteraar maar volgens mij zou dat derde radionet, gericht op de jeugd, er zonder die radiopiraten nooit gekomen zijn. Niét in die tijd in ieder geval.

Maar goed, ik luisterde af en toe wel eens naar radio Veronica maar dat vond ik toen niet echt beter dan Hilversum 3, bovendien zond dat station alleen op de middengolf uit. En ik ben dan wel absoluut geen geluidsfreak, in tegendeel, maar een hele dag middengolf luisteren was zelfs mij te gortig.

En ik luisterde wel eens naar Radio Royaal. Dat was een zender die vlak over de grens een programma gericht op onze Zuid-Oost Brabantse regio uitzond. Maar die waren qua muziekkeuze helemaal gericht op de populaire muziek, dus die konden mijn muzikale honger niet stillen. Bovendien zat dat programma vol met regionale reclame. En ik vind reclame al vervelend maar regionale reclame helemáál ("Ga voor de béste ballen gehakt naar slager van de Ven in Deurne"...dat soort werk) 

Dus ik luisterde veel naar Hilversum 3. En daar kon ik mijn muzikale honger wél stillen, vooral op de "VARA Dinsdag" en "KRO Woensdag". Want Hilversum 3 was nog niet de eenheidsworst die Radio 3 tegenwoordig wel is.

Maar het gevoel dat Biff en z'n mannen hier beschrijven is héél herkenbaar, al hoefde ik niet met m'n transistor radiootje onder de dekens te kruipen. Ik had dat radiootje gewoon op de tot bureau gebombardeerde tafel staan en dat stond als ik daar was áltijd aan. Óók op de mindere dagen zoals de "TROS Donderdag", al was het alleen maar vanwege de "LP Show" van Wim van Putten. De enige radiodag die mij gestolen kon worden was de "AVRO Maandag". Ja, die hadden er ook wel eens goeie programma's bij, bijvoorbeeld de "Super Clean Dream Machine" van Ad Visser maar dat was me destijds nog te zweverig. Bovendien had ik een beetje een hekel aan Ad Visser. 

Afijn, dit nummer van het laatste Saxon album "Hell Fire and Damnation" gaat dus over die jongen (Biff zelf?) die naar piraten radio luistert.

Dat album is trouwens een aanrader voor iedereen die van de NWOBHM (New Wave Of British Heavy Metal) houdt. Saxon was daar tijdens de vroege jaren '80 één van de vaandeldragers van en dik 40 jaar later is Saxon een van de weinigen die nog steeds op niveau actief is. Wat zeg ik..."op niveau"? Ik denk dat dit album een van hun sterkste is in hun 48(!) jarige bestaan (ze zijn opgericht in 1976, hun eerste album verscheen in 1979, en hun doorbraak met "Wheels of Steel" is uit 1980). 

Reacties

Populaire posts van deze blog

10 jaar in de verlenging

Eerste werkdag, tegenwoordig en vroeger

Herinneringen aan Fanfare St. Nicasius