Frankie MIller


Het was een artikel in de Volkskrant over, jawel, Willem "Big Mouth" Duyn dat me bij Frankie Miller bracht.

Want na z'n periode met "Mouth and McNeal" keerde hij in 1979 kortstondig terug met "Willem", een cover van "Darling", een nummer van ene Oscar Stewart Blandamer dat een jaar eerder op de plaat werd gezet door Frankie Miller.

Frankie Miller was een geweldige zanger. Ja, "was", want hij leeft dan nog wel maar na een beroerte heeft hij zich - voor zover ik weet - helemaal teruggetrokken uit de muziekwereld.

Maar ik herinner me Frankie Miller vooral van een optreden bij Rockpalast. Dat programma organiseerde naast concerten in hallen en op festivalterreinen (bijv. op de Loreley) ook concerten die live in een studio werden opgenomen. Het publiek zat daarbij keurig in rijtjes op stoelen stil te zijn en keurig te applaudiseren tussen de nummers. Ik herinner me vooral hoe ongemakkelijk Frankie daarop reageerde. Je zag 'm tijdens en tussen de nummers het publiek in kijken met zo'n blik van "waar zíjn jullie?"

Op een gegeven moment vroeg hij met z'n sappige Schotse accent: "Hellohóó, are you still there?"

Maar goed, het concert was geweldig. Z'n band was goed en ik hóu van dat schuurpapieren stemgeluid van 'm. Nou wilde ik een filmpje plaatsen van tijdens dat concert maar ik kon alleen het volledige concert uit 1979 (en zijn optreden op de Loreley een paar jaar later) vinden. Bovendien is "Be good to yourself" mijn favoriet, dus heb ik een filmpje van dat nummer van de BBC geplaatst.

Reacties

Populaire posts van deze blog

10 jaar in de verlenging

Eerste werkdag, tegenwoordig en vroeger

Herinneringen aan Fanfare St. Nicasius