Genesis - A Trick of the Tail (1976)


Dit album is al sinds het in 1976 verscheen een van mijn favoriete albums aller tijden. Maar toch wist ik een paar dingen eromheen niet, tot deze week. Waar ik het gelezen heb weet ik trouwens niet meer maar wat doet het ertoe...

Toen Peter Gabriel het toen redelijk succesvolle Genesis verliet zocht de band een vervanger. Er werden diverse audities gedaan. Als er een zanger op auditie kwam dan was het vaak Phil Collins die de kandidaatzangers hielp met het materiaal. Hij zou ook degene zijn die de uitverkoren zanger dan zou helpen om zich het uit te voeren materiaal eigen te maken. Ondertussen gingen de 4 overgebleven leden gewoon door met het componeren van muziek.

Tot zover niks nieuws.

Maar wat ik niet wist was dat ze "Squonk" alvast hadden opgenomen met het idee de uitverkoren nieuwe zanger het nummer opnieuw te laten inzingen. Maar het resultaat (en Phil's bijdragen tijdens de audities, én zijn vocale bijdragen tot die tijd) beviel dermate goed dat de band ervoor koos om Phil naar voren te schuiven als nieuwe zanger en een extra drummer voor de live optredens in te huren. Afijn, de rest is geschiedenis

Wat ik trouwens óók niet wist was dat "Squonk" enigszins bedoeld was als een antwoord op Led Zeppelin's "Kashmir". Ik vind het vergezocht. Oké, de slepende ritmes hebben wat van elkaar weg maar daar houdt het voor mij wel op. Zo is "Kashmir" veel orkestraler. Bovendien, hoe graag Phil ook zou willen, hij is geen John Bonham. Dan kan hij (vooral in z'n solowerk) nóg zo zijn best doen in de studio (ik heb een keer een interview in volgens mij de "Musicmaker" gelezen waarin hij dat allemaal uit de doeken deed) om de sound van John Bonham te evenaren maar de sound van John Bonham kwam niet uit de techniek maar uit John Bonham. Overigens was John Bonham óók geen Phil Collins. Beide waren geweldige drummers en beide uniek. Laten we het daar maar op houden.

Reacties

Populaire posts van deze blog

10 jaar in de verlenging

Eerste werkdag, tegenwoordig en vroeger

Herinneringen aan Fanfare St. Nicasius