Golden Earring - Contraband (1976)

 

Voor velen, zeker van mijn generatie, is "Moontan" hun favoriete Golden Earring album. Voor mij niet. Mijn favoriete Earring album is dit uit 1976 afkomstige album.
Na "Moontan" maakte de Earring twee albums met Robert-Jan Stips op toetsen maar toen die vertrok kwam de van "Cuby & the Blizzards" afkomstige Eelco Gelling er als extra gitarist bij.
Dat resulteerde in het album "Contraband" en dat is mijn favoriete Earring album, zéker voor wat studio albums betreft want het krijgt stevige concurentie van het live album uit 1977 dat met dezelfde bezetting is opgenomen.

Daarna was het wel over want de opvolger "Grab it for a second" kan daar op geen enkele manier aan tippen. De nummers zijn, op enkele uitzonderingen na, een stuk zwakker en het is door een Amerikaanse producer met een hoop gladstrijkerij wat mij betreft nóg verder verpest. 
Daarna verliet Eelco Gelling de band en wijzigde de bezetting, op af en toe een extra muzikant voor de live optredens na, niet meer.

Maar goed, mijn favoriete nummer op het album is "Sueleen", waarop Eelco Gelling lekker los gaat op z'n slide gitaar.


Reacties

Populaire posts van deze blog

10 jaar in de verlenging

Eerste werkdag, tegenwoordig en vroeger

Herinneringen aan Fanfare St. Nicasius