Molly Hatchet


Southern Rock heb je in veel verschillende varianten. O.a. de tegen hardrock aanleunende variant. De bekendste voorbeelden daarvan zijn volgens mij Blackfoot en Molly Hatchet. Die laatste band leerde ik eind jaren '70 - zoals zoveel andere bands - kennen doordat ik ze tegen kwam op een verzamel album. Daar stond dit nummer van hun debuutalbum uit 1978 op. Het beviel me meteen. Waarom zou ik toen niet onder woorden hebben kunnen brengen. Nu wel: het is die combinatie van dat heldere meerlagige gitaarwerk met die prominente staccato plectrumbas (dat soort woorden kreeg ik in 1978 écht mijn strot nog niet uit).

Pas veel later kwam ik erachter waar de naam "Molly Hatchet" vandaan gekomen is. Dat schijnt een prostituee geweest te zijn die de gezellige gewoonte had om haar klanten niet alleen hun geld afhandig te maken maar ook hun hoofd. Deze gezellige dame was dus een soort menselijke (nou ja, "menselijke"?) tegenhanger van de spinnensoort "de Zwarte Weduwe". Als je wil weten waar dát nou weer op slaat kun je het opzoeken op internet maar je kan ook het album "The Black Widow" van Alice Cooper beluisteren. Daarop doet Vincent Price - door mij "de koning van de B-horrorfilm"genoemd - het met z'n sinistere stem uit de doeken (tussen de nummers "Devils Food" en "The Black Widow"). 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Herinneringen aan Fanfare St. Nicasius

Heb je plezier in het leven?

Laat dat kabinet met de PVV er nu maar snel komen