Russ Ballard


Russ Ballard is zo'n voorbeeld van een muzikant die als muzikant vrij onbekend gebleven is maar ondertussen toch succes heeft gehad met nummers in uitvoeringen van anderen.

Zo leerde ik hem ook kennen want toen Rainbow in 1979 een andere meer commerciele koers ging varen hadden ze redelijk wat succes met "Since You've Been Gone", dat een nummer van Russ Ballard bleek te zijn. Ik had geen flauw idee wie Russ Ballard was, maar daar was ik vrij snel achter.

Eerder in de jaren '70 was hij al lid van "Argent". Voor deze band schreef hij o.a. "God gave Rock 'n Roll to you", dat later met meer succes gecovered is door Kiss.

Blijkbaar beviel dat "Russ Ballard nummer" goed bij Ritchie Blackmore en consorten want de opvolger "Difficult to Cure" begon ook al met een Russ Ballard nummer, namelijk "I Surrender".

Maar denk nou niet dat Russ Ballard nummers alleen door rockers werden uitgevoerd want bijvoorbeeld "So you win again" van Hot Chocolate is ook van zijn hand. De lijst is nog veel langer maar die kun je zelf ook wel opzoeken, mocht het je interesseren.

Russ Ballard maakt ook zelf platen. Zijn album "The Fire Still Burns" uit 1986 komt hier regelmatig voorbij. Ik vind het een mooi album. Het titelnummer en tevens afsluiter van het album is een van mijn favorieten.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Herinneringen aan Fanfare St. Nicasius

Heb je plezier in het leven?

Laat dat kabinet met de PVV er nu maar snel komen