Mijn eerste cassetterecorder

LP's, CD's, MP3's en uiteindelijk streaming, zo kwam/komt muziek tegenwoordig tot me. Maar het begon voor mij ooit, zoals voor zovelen van mijn generatie, met cassettebandjes.

Nou ja, eigenlijk begon het met een klein transistor radiootje, maar het begon pas écht toen Ome Jan (Ome Jan Scheepers in dit geval, ik had er namelijk 3) mij vertelde dat hij een splinternieuwe radiocassetterecorder ging aanschaffen en dat ik z'n cassetterecorder voor 25 gulden mocht overnemen. Dat was toen (ik was 14) voor mij een kapitaal maar dat kon ik nog wel bij elkaar krijgen en ik hield zelfs nog geld over om een paar lege bandjes te kopen.

Ik was de koning te rijk. Voortaan kon ik mijn eigen muziek opnemen! Het allereerste wat ik opnam was, liggend voor de radio, "I put a spell on you" in de versie van Creedence Clearwater Revival bij de "Arbeidsvitaminen". Daarna was ik vaak liggend voor de radio aan te treffen met de KRO gids, waarin altijd stond welke nummers er voorbij zouden komen bij de "Arbeidsvitaminen", voor mijn neus, proberend om precies op het goede moment de juiste knoppen in te drukken.

Ik speelde toen o.a. met oud klasgenoten Piet-Hein en Tiny in een bandje. En die hadden allebei al échte LP's! En bij Piet-Hein thuis stond een muziekinstallatie mét cassettedeck (een "cassettedeck" was toch wel weer een trapje hoger dan een "cassetterecorder") en daar begon ik ook met volledige LP's op te nemen. De eerste LP die ik opnam was "Jesus Christ Superstar". Niet lang daarna volgden Deep Purple, Golden Earring, Rory Gallagher, Alice Cooper en Genesis. Niet geheel toevallig allemaal namen die ik nu, 50 jaar later, nog steeds een heel warm hart toedraag. Dat zaadje is toen geplant en die casetterecorder van Ome Jan was daarbij mijn gereedschap. Ik vergeet het nooit meer...

Voor de freaks heb ik het even opgezocht: het was een Philip 2205. Oh wacht! Het staat er ook met grote letters op.😉

Reacties

Populaire posts van deze blog

Herinneringen aan Fanfare St. Nicasius

Heb je plezier in het leven?

Laat dat kabinet met de PVV er nu maar snel komen